Meningen med livet


Vad är egentligen livets mening? Vad är själva poängen med att leva?

Nu ska du få läsa mina tankar om vad jag tycker.

  

De flesta barn har drömmar om vad de i framtiden skulle vilja bli. 

Polis, idrottsstjärna eller artist är förmodligen de val som skulle toppa statistiken vid en undersökning hos barnen.


Som barn drömde jag exempelvis om att bli fotbollsstjärna i ett stort fotbollslag ute i Europa, och alla de stora brasilianska fotbollsstjärnorna var som ikoner för mig, och det största som kunde hända var att de gjorde mål.


Ju äldre jag blev genom åren, desto mer började jag förstå att detta kanske inte var livets mening, utan att det fanns något djupare, religiöst, som exempelvis döden? Finns det ett liv efter döden? Gud? vad är livets mening?


Efter en tids sökande så fann jag mina svar kring livets mening, svaren jag fann var hos Jesus Kristus, det var i det kristna budskapet som jag fann det jag sökt, från det att människan föds till det att hon lämnar det jordiska, hur vi människor skall förhålla oss till varandra, vilka regler vi skall leva efter osv.

  

Kristendomen handlar till stor del om kärlek, förlåtelse och ödmjukhet, och det är framförallt dessa egenskaper som skall behärska en kristen person och hans omgivning. En person eller ett samhälle som lever under dessa förutsättningar har för mig vunnit livet. Sverige som land har korset som symbol på sin flagga. Många talar om att vi lever i ett samhälle som inte har något med religion att göra. Jag anser att Sverige är kristet, och att Sveriges lagsystem, och syn på moral är byggd på kristna värderingar.

  

Många människor tror att lycka handlar om pengar. Vi ser mycket kändisar på TV som har gott om pengar, kör dyra bilar, har dyra smycken på sig osv.  Den här typen av människor har bara tillfällig lycka, de söker hela tiden lycka genom att köpa bilar, smycken, resor och byta livspartner då och då. Men många av dessa personers privatliv präglas ofta av skilsmässor, droger och i vissa fall självmord. De tror hela tiden att de lever livet och vill att omgivningen också skall ha den bilden av dem, när de i själva verket inte har något i livet som de känner sig speciellt lyckliga med.

   

Jag anser att den enda riktiga lyckan finner man endast genom Jesus Kristus. All annan lycka är för min del endast en tillfällig lycka. 

  

Att leva ett liv efter en religiös övertygelse innebär för min del att jag lever ett liv inom vissa regler och ramar och att jag i varje situation har Gud med mig. Denna grund att stå på i livet ger mig en oerhörd trygghet för mig och mina medmänniskor.    

  

Antonios den store sade följande ;

  

•           "Låt ditt hjärta vara tyst så kommer Gud att tala"

  

Det Antonios den store menar är att du får en egen vilja från Gud men att du ska följa hans ord, för Gud är kärleken och kärleken gör en lycklig.

  
Jag är glad att jag såg "ljuset" tidigt i livet och det har jag mycket att tacka mina föräldrar för, eftersom de alltid som barn tog mig till kyrkan på söndagarna.  Jag lever i den kristna ortodoxa tron, och därför lever jag för Gud och hans ord. Som barn var det ibland jobbigt att gå till kyrkan varje söndag. Men under tiden man växer upp och får mer kärlek till kyrkan och Gud, så får man en helt annan bild av det. Nu är det mer att man tycker det är jobbigt att missa en gudstjänst på en söndag, eftersom jag personligen känner att Gud ger mig styrka när man inte mår något vidare. Jag är stolt över att vara född med den kristna tron för då finns det alltid någon man kan vända sig till, oavsett vilken situation man hamnar i.

  

För mig är meningen med livet att alltid försöka följa Jesus ord, att göra det under livets alla stadier. Att leva i kärlek och harmoni med mina medmänniskor, att kunna påverka människor till något positivt, att kunna vägleda människor till den "rätta" vägen i livet, att göra min plikt på jorden som en god kristen.

  

Många människor i detta samhälle behöver Jesus, njuta av livet och inte leva med stress, avundsjuka och hat. Få fram mycket kärlek till andra och se till att få mycket kärlek! När du sedan upptäckt Kristus så kommer du inte enbart bli lycklig i den här världen du kommer dessutom få ett evigt liv fyllt med kärlek och glädje.

  

Min mening med livet är att jag ska följa Guds ord till mitt sista andetag och att jag ska skaffa en familj som lever ett välsignat liv.  Att ha en egen familj är som en dröm, att kunna ge dem den glädje som livet ger en.


Detta var mina tankar om livets mening. Mina tankar kommer ifrån hjärtat och jag hoppas att Du, också kommer att uppleva detta "ljus".



Av: Johannes Güner  


Kommentarer
Postat av: Jonas Andersson

En väldigt intressant synn på livet, nu fick jag allt en riktig tankeställare. Tack Johannes!

2008-07-15 @ 12:49:20
Postat av: Klas Segerfors

Mycket intressant. Du verkar ha kommit rätt i livet och fått den rätta uppfattningen inom dig, det beundrar jag! Skriv en bok om detta, med rätt reklam kan detta bli något stort! Tack för mig.

2008-07-18 @ 22:29:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0